top of page

Welke behandeling is de beste?


Deze vraag wordt mij vaak gesteld door ouders maar ook door mensen die op zoek zijn naar hulp in de strijd tegen de eetstoornis. Het zou fijn zijn als ik daar een simpel antwoord op had, helaas. De beste behandeling bestaat niet, de beste behandeling voor jou of voor je kind bestaat wel.

De beste behandeling heeft niet zo heel veel te maken met de behandeling zelf, het heeft te maken met timing, motivatie, klik, de anderen in de groep, met andere woorden: de juiste plek op de juiste tijd.

Natuurlijk zijn er slechte behandelinstellingen, maar ook daar herstellen mensen. Mijn dochter zat bij Keith Bakker, veel slechter kon ze het niet treffen, ze was totaal niet gemotiveerd om de eetstoornis los te laten, maar toch is ze daar hersteld van haar Anorexia.

Ze had het geluk om de juiste dietiste te treffen, een behandelaar die de truukjes kende en mijn ultimatum. Deze factoren hebben de weegschaal ;D naar de goede kant doen doorslaan.

Ook hoor ik ouders vaak zeggen: "mijn kind zit nu al ..... maanden in de behandelinstelling en ik zie geen vooruitgang" of "mijn kind is uit behandeling maar de eetstoornis is er nog steeds". Soms hebben mensen meerdere, verschillende behandelingen nodig voor ze er aan toe zijn om de knop om te zetten. Soms levert de eetstoornis nog te veel positieve dingen op en te weinig negatieve, soms hebben ze nog geen andere manieren tot hun beschikking om met de moeilijke dingen in het leven om te gaan en soms zijn ze er gewoon nog niet aan toe.

Ik ken mensen die na 22 jaar zijn hersteld, ik geloof dat herstel mogelijk is, waar, wanneer en hoe is niet te voorspellen.

Mijn advies aan ouders en mensen met een eetstoornis is dan ook: geef niet op, er is een beste behandeling, bijf zoeken tot je hem hebt gevonden.


Recent Posts - meest recent
Zoekwoorden
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Wix Facebook page
  • Wix Twitter page
  • Wix Google+ page
bottom of page