top of page

Eetstoornissen en vakantie


Mooi plaatje toch? Zo ziet mijn ideale vakantie eruit, zon, strand, blauwe zee en niet meer weten welke dag het is omdat ik te druk ben met genieten. De zomervakantie is aangebroken en de meeste mensen verheugen zich op deze tijd. Je hoeft even niet te denken aan werk, school of andere verplichte zaken en je bent toe aan RUST.

Ouders die een kind hebben met een eetstoornis denken en verwachten dat de vakantie ook hen de zo nodige rust zal brengen, niets is minder waar!

Eetstoornissen gaan over controle, dwangmatige regelmaat en iedere dag hetzelfde eten op dezelfde tijden. Vakanties zijn een hel voor mensen met een eetstoornis om verschillende redenen:

- De vertrouwde behandelaar is met vakantie en de behandeling stopt tijdelijk of wordt overgenomen door een "vreemde".

- De familie slaapt uit, eet andere dingen op andere tijden en iedereen is ineens thuis.

- Er worden dagjes uit gepland waarbij eten geen prioriteit heeft en er een "we zien wel" mentaliteit wordt gehanteerd.

- Er wordt niet meer iedere dag gekookt of er kookt ineens iemand anders.

- De koelkast is leger/voller of er staan andere dingen in.

En dit is wanneer je thuis blijft, wanneer je met vakantie gaat met het gezin ontstaan er hele andere problemen voor iemand met een eetstoornis:

- Wat neem ik mee aan eten?

- Wat neem ik mee aan kleding?

- Hebben ze in dat land waar we naartoe gaan wel het eten dat is gewend ben?

- Eten ze in dat land wel op dezelfde tijden als ik gewend ben?

- Wat als ik het eten niet lust?

- Wat als iedereen op me let tijdens het eten?

- Ik ga zeker niet in bikini want ik ben te dik.

Kan je je voorstellen hoeveel stress al deze gedachten en veranderingen opleveren voor iemand met een eetstoornis, voor hen is het zeker geen vakantie.

Vaak vallen mensen met een eetstoornis in de vakantie een paar kilo af omdat niemand zin heeft om er op te letten, ruzie te maken of grenzen te stellen, "het is tenslotte vakantie".

Toch is er ook een hele positieve kant aan de vakantie, als ouders is dit HET MOMENT om je kind te ondersteunen bij het herstel, je bent tenslotte 24/7 bij elkaar.

1. Eet ALLE maaltijden met je kind, ook de tussendoortjes

2. Besteed veel tijd samen, zoek/bied afleiding en ga leuke dingen doen met elkaar

3. Ga het echte gesprek aan, probeer te begrijpen wat de eetstoornis in stand houdt en wat je kan doen om te helpen

4. Maak duidelijke, haalbare afspraken en wees consequent in de uitvoering ervan

5. Wanneer je op vakantie gaat, overleg met elkaar en kies een bestemming waar je kind de eetlijst kan blijven volgen, zowel qua eten als qua planning

6. Wanneer je uit eten gaat, bekijk van te voren samen het menu en maak van te voren een keuze om stress in het restaurant te voorkomen

7. Wanneer je een dagje uit gaat, neem eten mee dat je kind kan eten en maak de tijd om met elkaar te eten

8. Verdeel als ouders de taken, je mag best apart met de andere kinderen iets gaan doen terwijl de andere ouder bij het kind met de eetstoornis blijft

Ik begrijp best dat het niet echt aanlokkelijk klinkt om juist in je vakantie zo te moeten opletten en plannen maar geloof me, het is het waard. Je kan in twee of drie weken de eetstoornis niet verhelpen maar je kan wel een goede basis leggen voor de rest van het jaar waardoor je kind een betere kans heeft op herstel.

Ik wens jullie allemaal een fijne vakantie.


Recent Posts - meest recent
Zoekwoorden
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Wix Facebook page
  • Wix Twitter page
  • Wix Google+ page
bottom of page